Construction of a symbolic object, communication by values | Construção de um objecto simbólico, comunicação por valores

This activity took place at Soares dos Reis Art School in Porto, Portugal, and the participants were students who attend the 12th grade at the same school.

As a form of integration into the activity, I proposed a first exercise.

I asked the students to stand in a circle, sitting or standing, contrary to the normal disposition of the classroom, since the most important thing was to be able to see all the classmates. It was a small presentation to the class, in which, each student intervened saying two truths and a lie about himself, and the rest group should unveil what was the lie launched.

The second exercise focused on value communication.

Still with the intention of creating a dialogue of presentation between the class, several images were shown, numbered. This time, they were seat in their respective place, each one chose, from these same images, a proper value to communicate to the class. The images were in black and white so that attention was focused on the message that each one transmitted and not in any other detail. The absence of a caption was also purposeful, so that the students did not seek another meaning associated with it.

At the end of the exercise, each one communicated to the class what the image they selected and what the associated value meant to them.

These two exercises allowed, in totally different environments, an integration of the students in the class, as well as in the activity that I decided to develop with them.

After living in the same space, contrasting environments of agitation and silences, the proposal of work was launched.

The last exercise was the culmination of this project. It was proposed to students, from the individual presentations made to their colleagues, to construct, either individually or in pairs, a symbolic object.

The main objective of this work was to allow students to create a self-representation exercise that presented their author (s), or the values presented as their own. The final form took on the premise of the identity of a blank sheet of paper and each developed a drawing that was freed from its two-dimensionality.

Esta actividade teve lugar na Escola Artística de Soares dos Reis e os intervenientes são alunos que frequentam o 12º ano nessa mesma escola.

Como forma de integração na actividade, propus um primeiro exercício.

Pedi aos estudantes para se posicionar em circulo, sentados ou em pé, contrariando a normal disposição da sala de aula, já que o mais importante era conseguirem ver todos os colegas. Tratou-se de uma pequena apresentação à turma, na qual, cada aluno interveio dizendo duas verdades e uma mentira sobre si próprio, sendo que o restante grupo deverá desvendar qual foi a mentira lançada.

O segundo exercício focou-se na comunicação por valores.

Ainda com o intuito de criar um diálogo de apresentação entre a turma, foram mostradas diversas imagens, numeradas. Desta vez, sentados no seu respectivo lugar, cada um escolheu, a partir dessas mesmas imagens, um valor próprio para comunicar à turma. As imagens encontravam-se a preto e branco para que a atenção se debruçasse na mensagem que cada uma transmitia e não em qualquer outro pormenor. A ausência de legenda foi também propositada, para que os alunos não procurassem um outro significado associado à mesma.

No final do exercício, cada um comunicou à turma o que significou para si a imagem que seleccionou e qual o valor associado.

Estes dois exercícios permitiram, em ambientes totalmente distintos, uma integração dos alunos na turma, bem como na actividade que decidi desenvolver com eles.

Depois de se viverem, num mesmo espaço, ambientes contrastantes de agitação e silêncios, foi lançada a proposta de trabalho.

O último exercício foi o culminar deste projecto. Foi proposto aos alunos que, a partir das apresentações individuais feitas para os colegas, construíssem, individualmente ou em pares, um objecto simbólico. O principal objectivo deste trabalho foi permitir aos estudantes, a criação de um exercício de auto-representação que apresentasse o(s) seu(s) autor(es), ou os valores apresentados como próprios. A forma final, assumiu a premissa da identidade de uma folha de papel em branco e cada um desenvolveu um desenho que se libertou da sua bidimensionalidade.

____________________________________________________________________________________________

 

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s